Middels het lichaam tonen we ons naar de buitenwereld, dit gaat waarschijnlijk niet heel bewust maar de uitdrukking van het lichaam zegt iets over hoe jij je op dit moment voelt.
Kijk maar eens om je heen, aan de manier zoals iemand loopt zie je of er haast is. Kou laat ons meer ineen krimpen, bij onzekerheid laten we het hoofd zakken. Maar ook blijdschap toont zich, het gezicht ontspant en we stralen zelfverzekerdheid uit als we iets doen waar we goed in zijn.
De bewegingen in het denken bepalen dus op een zekere wijze de bewegingen van het lichaam.

Als lichaam en geest samenwerken is er balans, zowel fysiek als mentaal, ben je energiek en vol levenslust.
Maar wat als er langdurig disbalans is? Als je de signalen van je lichaam niet tijdig opvangt en je veel van jezelf vraagt!
Uiteindelijk kan dit resulteren in een onrustige en depressieve gevoelens of fysieke klachten zoals nek, rug- en schouderklachten enz.

Mocht je een of meerdere klachten ondervinden heb je de mogelijkheid om hiermee gericht aan het werk te gaan.

‘ elke beweging van de hele wervelkolom, bekken en nek kan de energie in het lichaam vrij laten stromen ‘

  1. Yoga en meditatie

    Yoga heeft een gunstige invloed op dit alles.

    Je verbeterd je lichaamshouding door aandacht te schenken aan he bewust staan en zitten. Door het bewegen leer je de mogelijkheden die je lichaam heeft in het bewegen met respect voor de grenzen die het heeft.

    Mediatie leert je aandacht te richten op bijvoorbeeld de adem om zo het denken te kalmeren.

  2. Wandelen

    De natuur is helend voor lichaam en geest. Ga wandelen, vertraag je wandelpas eens en voel wat dit met je doet. Let op hoe je beweegt, is je houding fier en opgericht, wat span je misschien wel onbewust aan.

  3. Slapen

    Een goede nachtrust helpt in het verwerken van de opgedane indrukken van je dag, het herstelt de adem en organen om afvalstoffen af te scheiden. Slapen laad je batterij op om fris en vitaal de dag te beginnen.

  4. Opstaan

    Een ochtendritueel kan je dag een andere start geven. Neem na het wakker worden de tijd om dieper in te ademen, jezelf flink uit te rekken en het lichaam los te maken. Neem in gedachten een affirmatie, een positieve zin, die je meeneemt je dag in.

  5. Piekeren of somberheid

    Onrust in het denken, je hersenen draaien overuren, kost enorm veel van je energie. Het kan daarnaast de overhand nemen zodat somberheid je dag vult.

    Neem je voor dat als je piekert of er een negatieve gedachten is, je deze ombuigt tot een positieve gedachten, denk weer aan je affirmatie of dat waar je dankbaar voor bent.

    Het is zeker niet gemakkelijk en vraagt geduld om dit telkens weer te doen.

  6. Voeding

    Gezond en voedzaam eten verzorgt het lichaam van binnenuit. Eten is de brandstof voor organen, spieren, hersenen en nog veel meer. Je hebt gezonde vetten nodig net zoals verse groenten en fruit. Drink voldoende water, het liefst warm zodat het je lichaam niet teveel afkoelt. Wees matig met suikers, alcohol en koffie.

  7. Doel stellen

    Wil je daadwerkelijk een verandering teweeg brengen ben jij degene die in beweging moet komen.

    Motiveer jezelf en zie voor ogen wat je graag wilt bereiken maar wees daarbij wel reëel.

Esther Augustinus

Author Esther Augustinus

More posts by Esther Augustinus

Leave a Reply