Wintertijd

Je immuunsysteem beschermt je tegen gevaar van buitenaf. Het vormt een barriére die voorkomt dat bacteriën en virussen je lichaam binnendringen. Als dit toch gebeurt, spoort je immuunsysteem deze indringers zo snel mogelijk op om ze uit te schakelen en op te ruimen.

 

Er zijn meerdere redenen waarom je immuunsysteem niet goed functioneert.

Stress is daar een van. Constante gejaagdheid of spanning laat je lichaam hard werken, er moet immers zuurstof naar de spieren die gespannen zijn. Ook de hersenen, de vele onrustige gedachten, vragen de nodige energie. Hierdoor krijgen bijvoorbeeld je organen minder energie aangeleverd waardoor ze minder hard kunnen werken.

 

Een verstoord adempatroon, al dan niet door stress, laat je longen minder goed functioneren.

Je neus met de slijmvliezen is waar het afweersysteem al begint, wat het belang van de adem door de neus laat inzien.. Hier begint het reinigen van de ingeademde lucht doordat het langs de slijmvliezen gaat en deze al voor een groot gedeelte ziektekiemen detecteert.

Een goede ademhaling maakt je weerbaarder tegen een verkoudheid of griep. Door yoga te doen houd je niet alleen je lichaam fit, maar oefen je ook in ontspannen, zodat stress minder vat op je krijgt. een perfecte verdedigingstechniek.

 

Het is dus verstandig om je immuunsysteem een handje te helpen tijdens de wintermaanden.

Yoga helpt je hierbij middels ademoefeningen om de longen te versterken en leert je om te onstspannen zodat je organen optimaal kunnen functioneren. Een yogasessie maakt niet alleen je lichaam warm en soepel, het stimuleert tevens het lymfestelsel om zo gifstoffen af te voeren. Na een sessie ben jij je bewuster van de uitwerking van de oefeningen op je lichaam, Het helpt je om een gezonder en vitaler leven te leiden.

 

Naast yoga heb ik nog een paar andere winterse tips voor je:

 

* Trek jezelf regelmatig terug:

Kruip lekker op de bank met een goed boek en een kop thee. Misschien vind je het lastig om zo’n moment te vinden binnen je dagelijkse leven met baan en gezin, maar probeer eens in te plannen, blok je agenda en zet je telefoon uit. Wees je bewust van het profijt dat het je oplevert.

 

* Maak een wandeling:

Buiten in de natuur is dé plek om jezelf weer met nieuwe energie op te laden. Kleed je warm aan en maak een flinke wandeling. Als je de natuur vlakbij hebt kies dan voor het strand en adem de zuivere zeelucht in of maak een stevige boswandeling.

 

* Eet en drink verwarmende gerechten:

Je lichaam heeft tijdens de winter meer behoefte aan dranken en gerechten die je verwarmen. Maak een lekkere pan soep of drink gemberthee met wat honing.

 

* Zorg voor een gezonde darmflora:

Een groot deel van onze afweer vindt plaats via de spijsvertering! Help de natuur een handje door producten zoals yoghurt en kefir te eten. de probiotica hierin verbeteren de darmflora en verhogen zo je weerstand. En let op met witte suikers, want na het eten van geraffineerde suikers verzwakt het immuunsysteem al na twintig minuten.

 

* Lachen

Een goed humeur en regelmatig lachen versterken je immuunsysteem. Lachen is gezond!

 

Ik ben heel benieuwd naar jouw winter-rituelen! Laat het me weten in een reactie hieronder!

Esther Augustinus

Author Esther Augustinus

More posts by Esther Augustinus

Leave a Reply