De oorsprong van Ujjayi pranayama

De ademhaling is dé bron voor meer plezier, vitaliteit en rust in je bestaan. De yogawetenschap kent dan ook veel ademoefeningen die tijdens een yogales aan bod komen.

Ujjayi adem is een van de meest bekende ademtechnieken. Het wordt ook wel de Oceaanadem genoemd vanwege het zacht ruisende geluid wat ontstaat achter in de keel. Je ademt door de neus, waarbij je de adem achter in de keel afremt met een zacht ruisend geluid.

In de oude yogageschriften staat de volgende aanbeveling:
“Bij wie Ujjayi beoefent, stopt het verval van de fysieke en mentale krachten…Nooit zal men gekweld worden door slijmkwalen, hoesten, koorts, spijsverteringsproblemen en zenuwpijnen”.

Vertaald vanuit Sanskriet;
Ujj betekent ‘oprichting’ en U(d) betekent ‘expansie’ of ‘verruimen’.
Jay is een overwinningsgroet of zegevierend.

In de Yoga Sutra’s van Patanjali staat geschreven dat elke adembeweging lang en soepel moet zijn voor het beste effect.

Wat is het effect van deze ademhalingsoefening?

Deze ademtechniek geeft verstilling en bundeling van je aandacht, het verhoogt de concentratie.
Het heeft een helende en zuiverende werking op het keelchakra, Vishuddhi.
De uitwerking op het lichaam is verwarmend en reinigend. Ujjayi brengt rust en versterkt de inwendige organen zoals het hart en ook het zenuwstelsel.

Het geeft je een gevoel van ritme, flow, doordat je gemakkelijker in contact kunt komen met de adem en daar te blijven. Je hoort het ruisende geluid en beweegt mee op dit ritme. Deze langzame, ritmische adembeweging is een fijne oefening als je een beetje prikkelbaar bent. Het brengt je bij de rust en stilte, ook als je zelfbeheersing op de proef wordt gesteld.

Door gebruik te maken van de Ujjayi ademhaling tijdens de uitvoering van yogahoudingen (asana’s), verhoogt het zuurstofniveau in je bloed en verzuren de spieren minder snel. Het effect is een gefocuste, rustige geest. Deze ademhalingstechniek geeft dus energie en helpt je tegelijkertijd te ontspannen.

Ujjayi reinigt de longen en verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed. Door bewust en dieper te blijven ademen benut je de capaciteit van de longen meer. Ook de langere uitademing zal zorgen voor een betere afscheiding van afvalstoffen. Spieren zullen minder snel verzuren als je langer in een asana bent.

Vitaliteit, Yoga Noordwijk, Noordwijkerhout, Katwijk, Voorhout

Zo beoefen je de Ujjayi adem

  • Ga zitten in een comfortabele rechte houding of kom rechtop staan met de voeten op heupbreedte.
  • Neem de kin mee richting het kuiltje van de hals, jalandhara bandha.
  • Adem in door de neus en adem uit door de mond, waarbij je zachtjes ‘hhhhhhaaa’ zegt. Je voelt de keel iets samenknijpen, dat is goed. Je kunt je ook voorstellen dat je tijdens een ijskoude dag wolkjes blaast.
  • Oefen dit een paar keer en sluit vervolgens je mond en adem en uit door de neus terwijl je het ‘ruisende’  geluid maakt. Adem gelijkmatig, lang en diep.
  • Uiteindelijk, wanneer je de ademtechniek onder de knie hebt, kun je deze manier van ademen tijdens de yogahoudingen toe passen. Het helpt je om via deze ademtechniek de houding lichter te maken. Mocht het niet lichter worden dan is de yogaoefening te zwaar en dien je deze aan te passen.
  • Let op dat je de keel niet te gespannen houdt terwijl je de Ujjayi ademhaling toepast. Een lichte contractie van de keel is voldoende.

Dankzij de beoefening van Ujjayi pranayama ben je in staat om in fysiek uitdagende asana’s nog steeds diep en ritmisch te ademen.

Als je kalm kunt blijven tijdens dit soort momenten, tijdens je yogabeoefening,
zal het je uiteindelijk ook gaan lukken
in het dagelijks leven.
Tijdens uitdagingen en confrontaties op je pad houdt het je hoofd koel en kalm.

lees hier meer over de verschillende ademgebieden

Ademtherapie De adem in de borst, verzachten van het borstgebied

Dank je voor het lezen van dit bericht!

Hopelijk heb ik je kunnen inspireren en heb je een beter beeld gekregen van Ujjayi paranyama.

Maak jij al gebruik van deze ademtechniek en hoe zijn jouw bevindingen?
Laat het me weten in een reactie onder dit bericht!

 

Liefs Esther ∴

Wil je graag meedoen, check hier het lesrooster

Esther Augustinus

Author Esther Augustinus

More posts by Esther Augustinus

Leave a Reply