Wat is stress nou precies?

Eigenlijk is stress een reactie op het te lang onderhevig zijn aan teveel druk. Door de vele activiteiten die we hebben is er vaak weinig tijd voor echte ontspanning.
Je kunt je nu al afvragen of jij deze rustmomenten toelaat, heb jij iets waar je echt van opknapt en energie van krijgt?
Als deze druk langer tijd zal aanhouden blijft je lichaam in een constante staat van paraatheid.

Als we terug gaan naar deze reactie, is het een heel natuurlijk proces.
Van nature reageren wij op iets wat spannend is, een dreiging, door sneller te gaan ademen, spieren spannen zich aan,
je hartslag en adrenaline gaat omhoog, je bloed gaat sneller stromen.
Puur een reactie van je gehele systeem, waaronder het autonoom zenuwstelsel, om te kunnen handelen.
De zogenaamde vecht- en vlucht respons.
Als de dreiging voorbij is zal je systeem tot rust komen, hartslag en adem kalmeren, adrenalinepeil daalt weer.
Je lichaam heeft hier best even zijn werk aan.

Maar als deze dreiging of spannende gebeurtenis aanblijft houden zal je lichaam uiteindelijk steeds minder goed terug kunnen komen naar dat rustpunt. Het herstellen wordt steeds lastiger mede omdat het hormoonstelsel, met name de bijnieren, die adrenaline afgeven, door het harde werken uitgeput raken.

Ook het stresshormoon Cortisol speelt hier een belangrijke rol in, het verhoogt het suiker- en vetgehalte in je bloed en genereert daarmee extra energie en helpt je door deze dreiging heen.

Ons systeem kent trouwens niet het verschil tussen werkelijke bedreiging zoals ‘in je eentje in een onveilige buurt lopen’ of ‘de werkdruk om een project af te maken’.

Waarom zou yoga kunnen helpen bij stress gerelateerde klachten?

Zeer lang geleden wisten yogi’s al dat onze geest, het patroon van gedachten, voor veel problemen kan zorgen.
Zij onderzochten dit uit dmv. diepte meditaties en zelfonderzoek.
Deze stroom aan gedachten en overtuigingen worden, in yogatermen, samskara’s genoemd.
De continue stroom aan herhalende gedachten zal, als je er bewuster naar gaat kijken, vaak gaan over de dingen waar je bijvoorbeeld bang voor bent, ik kan het niet want…, of dit lukt mij toch niet want…,
Of er is nog zoveel te willen, je verlangens, die je leven perfect zullen maken als je dat eenmaal bereikt hebt.
Als je op zelfonderzoek uitgaat kom je vast deze overtuigingen en gedachten tegen.
Deze manier van denken creëren de stress die voelbaar is in je lichaam en adem.

En zijn er manieren om deze stroom van gedachten tot rust te brengen.

 

De adem is hierbij een zeer belangrijkste instrument!!

Als het erg druk in je hoofd is hebben de hersenen meer zuurstof nodig, je gaat sneller ademen. Dit beïnvloed het sympathisch zenuwstelsel .
Zodra je de adem gaat vertragen, beïnvloed dit juist het parasympatisch zenuwstelsel, het gevoel van stress kan in enkele tellen verminderen.

Naast de ademhaling is er nog een autonome reactie die we zelf kunnen beïnvloeden: de spiertonus.

Bij angst spannen je spieren aan. Dit kan bijvoorbeeld het optrekken van de schouders zijn, het vastbijten van de kaken of je vuisten ballen. Ook langdurig zitten of een ingezakte lichaamshouding veroorzaakt spanning in het lichaam.

Yoga

Yoga onderscheidt zich van sport doordat de fysieke beweging gepaard gaat een bewuste ademhaling.
Op deze manier blijft het zenuwstelsel actief zonder over te gaan in de vecht- of vluchtstand.

Tijdens een yogales wisselen inspanning en ontspanning elkaar af.
Zo voel je heel bewust wat er zich afspeelt in jouw lichaam en leer je om met meer gemak de uitdaging aan te gaan en rust te vinden.

Wat kun je zelf ondernemen om stress te verminderen?

  • Boek een aantal yogalessen. Ervaar wat dit voor je kan betekenen.
  • Ademtherapie kan je helpen om doelgericht te oefenen
  • Neem voldoende rust tussen je werk door en let eens op je houding
  • Observeer je gedachten, wat gaat er zo al rond in je hoofd. Bemerk de overtuigingen, wat je allemaal nog moet of wat je ander had willen doen. Tijdens een yogales wordt hier ook aandacht aan besteedt.
  • Begin de dag met een goed ontbijt, eet op regelmatige tijden en neem flinke porties groente en fruit.
  • Maak een wandeling door het bos over strand, zet je telefoon uit, zonder muziek en zonder te praten. Let op de beweging van je lichaam en de adem.

Let op met:

  • Een onrustige (werk)omgeving kan stress veroorzaken. Het zorgt voor overprikkeling van de zintuigen.
  • Te veel koffie en alcohol drinken, en roken. Dit verhoogt het cortisolgehalte.
  • Ook met overmatig, fysieke sporten overbelast je het lichaam, je cortisol schiet omhoog met het gevolg dat het spiermassa afbreekt en vetaanwas stimuleert.
  • Een streng dieet levert behoorlijk wat stress op…wat als het niet lukt of als ik slanker ben zal het leven leuker zijn,..

Savasana

De ultieme antistresshouding is de liggende ontspanningsoefening die altijd een yogales afsluit.

Je ontspant elk lichaamsdeel afzonderlijk en om de inspanningen die je hebt gedaan te laten varen.
Het kalmerende, parasympatische zenuwstelsel krijgt de kans om zijn werk te doen, het sympathische zenuwstelsel gaat in de pauzestand.

De eerste keren dat je dit tijdens een yogales doet, kan best lastig zijn. Juist in de stilte en rust lijkt het of dat er geen rust in jezelf is, de gedachten blijven opborrelen of je vindt het moeilijk om stil te blijven liggen.

Oefenen dus, en geduldig zijn met jezelf. Ook dit vraagt oefening, je mag je lichaam en geest weer helpen herinneren aan deze natuurlijke staat van rust.

Ik ontmoet je graag tijdens een van de lessen.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je een paar lessen volgen om de voordelen van yoga te ervaren?

Ja, ik neem graag een proefabonnement!
Esther Augustinus

Author Esther Augustinus

More posts by Esther Augustinus

Leave a Reply