Het ademproces gaat veelal onopgemerkt maar tijdens een yogales wordt je gevraagd om de adem te gebruiken. Als de les meer gericht is om de adem te verruimen in het borstgebied stimuleer je prana vayu. Maar wat betekent dit, waar staat het voor? In onderstaand artikel wil ik je er graag meer over vertellen. Ik hoop dat het je meer inzicht geeft en daarmee meer verdieping te geven aan je eigen yogabeoefening.

De inhoud van deze blog:

De functie van prana vayu

De adem

Samenwerking met de geest

Yoga en de Prana Vayu

In je dagelijks leven

Er is super veel over te vertellen, lees je mee?

ademtherapie yoga by rsther

De functie van Prana Vayu

Deze vayu is ook een van de vijf stromingen in en om het lichaam.
De zetel van de prana is het hart, het borstgebied. Het is de adem die in verbinding staat met het hartchakra, Anahata chakra, en stoomt in en rondom het hart. Het vult je hele borstgebied naar alle kanten toe, het expandeert schuin omlaag en omhoog, in de breedte van de borst.
Volgens de Shiva Samhita en andere teksten is prana vayu de belangrijkste vayu.

De stroom van adem vindt plaats in de longen en is energie-verrijkend. Het kan onze vitaliteit vergroten.
Het is de adem die je voort doet gaan, die je verbindt met alles wat ademt en voelt.

De adem

De adem is beweging van energie en is meer dan het in- en uitademen.
Je ontvangt de lucht, de zuurstof, het vult de longen en je neemt op wat je nodig hebt. In de longen maak je het eigen, het verbindt zich met jouw energie en verplaatst zich via de bloedstroom naar alle delen, cellen en ruimtes in je lichaam. Niets wordt uitgezonderd of vergeten.
Je kunt het niet bij je houden, voel het maar eens. Als je inademt en je houdt het vast, wat voel je dan? Uiteindelijk moet je wel uitademen.
Het is nodig om de opgenomen afvalstoffen naar buiten te brengen. Het is een reinigend proces, met de uitademing laat je gaan wat je niet meer nodig hebt.
Je geeft het af naar buiten waar het zich vermengt met de lucht buiten je om door andere organisme weer opgenomen te worden.


‘In het hart bevindt zich een stralende lotus met
twaalf bloembladen versierd met schitterende tekens.
De prana huist daar, getooid met verschillende verlangens,
 vergezeld van haar vroegere werken zonder begin,
en verbonden met ahamkara (het ego).’
– Shiva Samhita


Samenwerking met de geest

Als je de ademstroom volgt is het een samenkomen tussen binnen en buiten. Je neemt de lucht in je op, je ontvangt, en je geeft het weer terug met de uitademing.
Dit nemen en geven dient in evenwicht te zijn. Je kunt niet meer opnemen dan je nodig hebt en je kunt de adem ook niet te lang vasthouden, het zal je ongemak geven.

De manier zoals we ademen is een afspiegeling zoals we in het leven staan.
Aanschouw jezelf eens goed en bepaal of er evenwicht is tussen de indrukken die je opneemt, of de spullen die je wilt hebben. Is er evenwicht of is er juist ballast of ongemak?

De energie van het hart laat ons in harmonie leven met onszelf en de mensen, dieren om ons heen. De adem maakt de hartstreek zachter en toegankelijker.
Het laat zelfs de ogen verzachten.
We kunnen de wereld waarin we leven aanschouwen als een plek vol met mogelijkheden. Met tevredenheid en vertrouwen gaan we op pad.


De adem als zachte verbinding tussen lichaam en geest


Yoga

Tijdens een yogales stimuleren we altijd alle vijf de ademgebieden, soms ligt het accent meer op een bepaald ademgebied.
Als we oefenen met prana vayu zijn het de ademoefeningen, de winden door ons lichaam laten stromen.

Prana mudra, waarbij de adem en beweging samen gaan, als je inademend de handen voorlangs het lichaam laat gaan. De handen en de adem hebben een nauwe relatie en stimuleren elkaar.
Zachte handen kunnen makkelijker ontvangen, vuisten laten je juist stevig vasthouden wat het lastig maakt om te ontvangen.

Achteroverbuigingen, zoals de Bhujangasana, cobrahouding, verruimt het borstgebied. Of de Ustrasana, kameelhouding, een sterke buiging naar achteren.

De brughouding, setu bandhasana, is ook een asana die helpt om de voorkant van je lichaam te verruimen. Lengte maken in de buik door de adem langs de voorkant te stimuleren.

Naast de mat

Yoga beoefen je op de mat en heeft een diepgaand effect op lichaam en geest. Het werkt nog door zodra je naast de mat staat.

Hoe deel jij je dag in? Hoe ga je om met jezelf en je naasten? Zoek je de grenzen op, respecteer je die grenzen of blijf je liever in je comfortzone?

Prana vayu, de adem die het hart en de ogen verzacht. Een zachte tevreden uitdrukking op je gezicht, voel maar eens… als je de aandacht naar je ogen brengt. Sluit je ogenleden zacht op elkaar en laat de ogen rusten, eventueel leg je de handen als kommetjes op de gesloten ogen. Ervaar rust en vertrouwen.
Vertrouwen is een van de kwaliteiten van Anahata chakra, de adem zal kalmer zijn als je vertrouwt op het leven. Als je meegaat in de stroom zoals die is, met soms een ruige golfslag en op een ander moment een kalme zee.

De tegenslagen, de verliezen van dierbaren, zal het hartcentrum zeker in beroering brengen.
Als je dit herkend en vervolgens ook erkend, dat het verdriet er mag er zijn, krijgt het ruimte om op te schonen.

Reflecteer op je dag, je leven, je handelingen en voel of je vanuit je hart kunt leven. Compassievol naar jezelf en anderen toe, vanuit zachtheid, en dankbaarheid.
Schrijf in een dagboekje elke dag de goede daden die je hebt gedaan en vergeet niet je fouten op te schrijven. Leer van je fouten, laat het een les zijn om morgen een beter mens te zijn.
Adem naar je hart en het komt goed.

Dank je voor het lezen van dit bericht!
Hopelijk heb ik je kunnen inspireren en heb je een beter beeld van Prana Vayu gekregen.

Heb jij nog tips of aanvullingen?
Laat het me weten in een reactie onder dit bericht!

 

Liefs Esther ∴

Esther Augustinus

Author Esther Augustinus

More posts by Esther Augustinus

Leave a Reply