De manier zoals je ademt heeft je ongelooflijk veel te vertellen.
Let jij wel eens op je ademhaling?


Vele mensen weten dat het goed is om rustig te ademen, of dat je adem reageert op bepaalde gebeurtenissen.
Je adem stokt als je schrikt, je trekt een sprintje en je bent buiten adem of je kijkt vol bewondering naar de zonsondergang en je vergeet te ademen.
Het beneemt je de adem…
Zo zijn er tal van gezegdes en spreekwoorden die iets te vertellen hebben over de ademhaling.

 

De eeuwenoude yogawetenschap beaamt dit ook. Zij zien de adem, lichaam en geest als een drie-eenheid. Ze beïnvloeden elkaar continue, elke gedachte heeft invloed op je adem en lichaam. Dit wetende kun je het ook omdraaien…door kalmer te ademen heeft dit uitwerking op je lichaam en denken.

De waarde van de adem is dus groot

De adem is diep met ons hele zijn verweven, het is aanwezig als een verborgen gids die je veel heeft te vertellen.

Maar hoe vaak merk je dit echt op?
De signalen die ons lichaam en geest geeft merken we vaak pas op als er daadwerkelijk klachten optreden.

“Every emotion is connected with the breath.
If you change the breath, change the rhythm,
you can change the emotion.”

Blog Adem
Yoga en ademen


De adem meenemen in je yoga beoefening kan meerdere voordelen met zich meebrengen. Deze voordelen hebben niet alleen effect op je beoefening maar sijpelen door naar je gehele leven.
Tijdens de asana’s merk je de adem op, hoe adem ik als ik voorovergebogen sta of als ik rustig in savasana lig.
En als je enorm je best moet doen en veel fysieke kracht nodig hebt?.?

Zo krijg je meer duidelijkheid in de samenwerking van adem, lichaam en geest.
En  je krijgt tools om hiermee te werken tijdens de les maar ook tijdens je dagelijkse leven.

Een van de belangrijkste lessen is het leren voelen van je lichaam, om contact te houden bij elke situatie die zich aandient. De yogaposes maken het lichaam soepeler en minder strak, zachter, zodat de adem zich kan verspreiden door het gehele lichaam.

In ons lichaam, in spieren, in het longweefsel, eigenlijk in alle cellen liggen herinneringen en emoties opgeslagen. Door het lichaam te bewegen, te ademen, helpt het om deze spanningen en emoties los te weken.

De ademoefeningen hoeven trouwens niet heel ingewikkeld te zijn maar het vraagt wel regelmatige oefening en de bereidwilligheid om dit mooie ademsysteem haar werk te laten doen.

Rustiger uitademen heeft al een enorme positieve uitwerking om adem, lichaam en denken.

Een ding weet ik zeker.

Als je de natuurlijke adem in jezelf ervaart, dan ontdek je de kracht van jouw adem.
Jouw verborgen gids!

Ik noem het de magie van je yoga beoefening

Esther Augustinus

Author Esther Augustinus

More posts by Esther Augustinus

Leave a Reply