Hatha Yoga

Vanuit een Westerse visie yoga beoefenen maakt de yogalessen praktisch, herkenbaar en nodigt uit om de inzichten en ervaringen toe te passen in je dagelijks leven.

De yogalessen zijn toegankelijk voor iedereen zodat je kunt oefenen binnen je eigen bewegingsruimte. Na verloop van tijd ervaar je op zowel fysiek als mentaal niveau meer kracht en souplesse.

Met Hatha Yoga (Saswitha gevormd) als diepe basis zijn de lessen gevarieerd. Van dynamisch naar verdiepend, van beweging naar verstilling en van zachtheid naar kracht. De adem is de dragende kracht in elke beweging en brengt je uiteindelijk bij de verstilling. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.

Hatha Yoga Intensive

Eenvoudige en rustgevende houdingen worden gecombineerd met intensievere en meer uitdagende houdingen. Er wordt aandacht besteed aan het opbouwen van kracht maar ook aan het strekken en ontspannen van de spieren waarbij de adem de dragende kracht is.

De asana’s volgen elkaar snel op of je blijft wat langer in de houding om zo op een meditatieve manier te bewegen op zoek naar je eigen grenzen.
De zonnegroet is een verbindende factor in de lessen en al snel raak je bekend met de dynamische flow om zo souplesse en kracht op te bouwen.

Hatha Flow Yoga

Een heerlijke rustige Hatha yogales waar niets moet en alles mag.
De les bestaat uit een combinatie zittende en liggende houdingen waarbij veel aandacht voor de adem is. De aandacht is bij het ontspannen bewegen.
We sluiten de les af met de ontspanningshouding Savāsana.

Deze les is uitermate geschikt voor mensen die herstellende zijn van een blessure en natuurlijk voor diegenen die het wat rustiger aan willen doen!
Voor het naar huis gaan is er tijd voor een kopje thee en om even na te kletsen.

Adem & Yoga therapie

We leven momenteel in een gejaagde en angstige wereld wat gevolgen heeft op zowel fysiek als emotioneel gebied.
Uiteenlopende klachten van slaapproblemen, duizeligheid en hoofdpijn tot ernstige klachten als burn-out, hartklachten en paniekaanvallen als gevolg van een verstoorde adem.
Door middel van Hatha yoga, een mooie en zachte vorm van yoga die je souplesse en kracht versterken.
De adem & yoga therapie les bestaat uit een combinatie van yoga- en ademoefeningen, korte meditaties en ontspanningsoefeningen om het contact met je adem en je lichaam te herstellen.

Je krijgt les in een kleine groep waardoor er veel aandacht is voor een goede en persoonlijke begeleiding.
De lessen zijn voor zowel beginners als gevorderden en je kunt op ieder moment instromen.
Tijdens een vrijblijvend en persoonlijk gesprek bespreken we wat adem & yogatherapie voor jouw kan betekenen.

Meditatie

Een begrip dat veel gebruikt wordt in het westen maar tegelijkertijd niet altijd volledig wordt begrepen.
Als je gaat inzien hoe de mind werkt snap je ook dat er oefening nodig is om de mind tot rust te laten komen.
Net als dat je je spieren traint kun je ook je geest trainen.
Je zal ervaren dat ondanks dat er gedachten zijn je een keuze hebt. De keuze om je te laten beïnvloeden door deze gedachten of je terug te trekken in de stilte van waaruit je de gedachten kunt observeren. Het ervaren van deze vrijheid is de eerste stap naar diepere meditatie. Want het is in meditatie dat je je innerlijke realiteit kan leren kennen, ervaren en uiteindelijk ook realiseren.

 

Yoga & Mindfulness

Mindfulness houdt in dat je met milde aandacht en met respect omgaat met je lichaam en je gevoelens.

Tijdens deze les wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van meditatie en Hatha Yoga en de zogenaamde mindfulness- of aandachttrainings-oefeningen, waarbij het er om gaat zich bewust te zijn van het moment, het hier en nu. Mindfulness is net als andere trainingsprogramma’s, leersituaties een programma dat actieve deelname en inzet vergt, dat aangename momenten afwisselt met onaangename, dat frustraties kan geven en dat door inspanning resultaat kan geven.

Jon Ka bat Zinn is oprichter en voormalig directeur van de Stress Reduction Clinic van het gezondheidscentrum van de universiteit van Massachusetts, waaraan hij als hoogleraar was verbonden. Hij ontwikkelde aandachtstraining (mindfulness) als techniek om mensen te leren omgaan met stress, angst, pijn en ziekte. Hij noemde zijn programma mindfulness based stress reduction (MBSR). Zijn missie is om aandachtstraining een plaats te geven binnen de reguliere geneeskunde en in de samenleving als geheel. Jon Ka bat Zinn omschrijft mindfulness als ‘Het aandacht geven op een speciale manier, doelbewust, op het moment zelf en zonder te oordelen’.

De principes van Mindfulness zijn; niet oordelen, geduld, doorzettingsvermogen, eindeloos beginnen, vertrouwen, niet streven, acceptatie en loslaten. Je oefent met toepassing van het geleerde in de dagelijkse praktijk.

Hiermee leer je je leven anders te zien, en te leren zien hoe je met ontspanning, zelfvertrouwen en bewustzijn in het dagelijks leven staat.